Jongeren gaan in de eerste plaats met hun vragen en problemen bij leeftijds- of leefstijlgenoten (‘peers’) te rade. Ze zoeken steun bij elkaar. Peer support is een manier van samenwerken en elkaar ondersteunen. Peers helpen elkaar met behulp van eigen kennis, inzichten en ervaring. ‘Peer’ betekent dat je op vele manieren gelijkwaardig bent en/of in gelijkaardige omstandigheden verkeert.5
Er zijn verschillende vormen van peer support1, 6:
Peer support in het onderwijs heeft tal van voordelen, zowel voor leerlingen, leerkrachten als voor de school1-12.
1Deboutte, G. (2008). Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. In opdracht van Minister F. Vandebroucke, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming. Verkregen via http://www.ond.vlaanderen.be/antisociaalgedrag/pgs/
2De Groof, S., Elchardus, M., & Stevens, F. (2001). Leerlingenparticipatie in het secundair onderwijs, tussen theorie en praktijk. TOR 2001/15
3Departement onderwijs en vorming (2015). Werken aan een verbindend schoolklimaat: hoe reageert jouw schoolteam doeltreffend op pesten?
4Kinable, H. (2006). Dossier werken met peers. Vereniging voor alcochol en andere drugproblemen vzw. Brussel: Frieda Matthys.
5Luigies, E. (2006). Peer support in Nederland: een methode om leerlingen te leren samenwerken en elkaar te ondersteunen
6Luigies, E. (2006). Peer support: leerlingen ondersteunen elkaar binnen een nieuw didactisch concept.’s-Hertogenbosch: CINOP.
7Petit, R., Thomsen, M., Verheijen, E. (2013). Support voor peer support? De opbrengsten van begeleiding door ouderejaarsstudenten in het MBO. ‘s-Hertogenbosch: ECBO.
8Project verbondenheid (z.d.). Werken aan verbondenheid: teamgericht werken aan een positief schoolklimaat in het secundair onderwijs.
9SIHO (2012). Peer support in hoger onderwijs.
10Topping, K.J. (2005). Trends in peer learning. Educational psychology, 25 (6), 631-645. DOI 10.1080/01443410500345172
11Van Thienen, P. (2010). Peer mediation in de praktijk. IVO, 31 (121), 16- 24,
12Vlaamse onderwijsraad (2015). Reflectie van het overlegplatform welbevinden en pesten van de Vlaamse Onderwijsraad door de voorzitter, Marianne Coopman